Konferencje

Konferencja

Konferencje

  1. 2010 Czocha, „Edukacja – Kultura – Społeczeństwo” (w obszarze edukacji zastanawialiśmy się nad strukturą szkolnictwa, jego rozwojem na przestrzeni lat, reformami, którym podlegało, analizowaliśmy korekty podstaw programowych z historii i wiedzy o społeczeństwie. W obszarze kultury – proponowaliśmy takie tematy jak: funkcjonowanie i rozwój kultury na danym obszarze, problematyka edukacyjnej działalności instytucji; w obszarze społeczeństwa wśród sugestii znalazła się rola edukacji w życiu społecznym oraz wpływ różnych czynników, m.in. rozwoju przemysłu,  na zmiany społeczne).
  2. 2011 Łagów, „Edukacja – Kultura – Społeczeństwo” (w obszarze edukacji – problematyka gospodarcza w edukacji historycznej, miasta i mieszczaństwo w nauczaniu historii, WOS i geografii w Polsce, kobiety w podręcznikach do historii; w obszarze kultury – działalność kulturalna na obszarze regionów przemysłowych, życie sportowe w różnych ujęciach; kobiety jako ikony kultury; w obszarze społeczeństwa – życie codzienne na terenach regionów przemysłowych, patologie i zagrożenia, zmiana roli społecznej kobiet w okresie powojennym).
  3. 2012 Krzyżowa, „Nauka” (w obszarze edukacji – osiągnięcia naukowe, przedstawiciele świata nauki w podręcznikach i materiałach dydaktycznych; szkoły wyższe – instytucje badawcze czy placówki edukacyjne, badania nad edukacją jako dyscypliną naukową; w obszarze kultury – wpływ innowacji naukowo-technicznych na rozwój kultury masowej, odkrycia – jak można zmierzyć wartość badań naukowych, popularyzacja wiedzy naukowej; w obszarze społeczeństwa – sylwetki sławnych uczonych, ich badania i osiągnięcia; wpływ odkryć naukowych na rozwój przemysłu; postęp naukowy w życiu człowieka).
  4. 2013 Zgorzelec – Gorlitz, „Człowiek i praca” (w obszarze edukacji: praca w podręcznikach i nauczaniu historii i wiedzy o społeczeństwie, w obszarze kultury: etos pracy, praca w różnych źródłach kultury, w obszarze społeczeństwo: rola pracy w  życiu społecznym, ewolucja stosunków społecznych).
  5. 2014 Wrocław, „Nauczanie przez zabawę” (w obszarze edukacji – uczenie przez zabawę; gry planszowe, komputerowe i miejskie – ich rola w edukacji, humor w edukacji historycznej; w obszarze kultury – rozrywka i zabawa jako element życia codziennego, w obszarze społeczeństwa – kino i film jako formy rozrywki i edukacji; dzieci i młodzież wobec różnych form rozrywki).
  6. 2015 Wrocław, „Młodzież w perspektywie edukacyjnej, społecznej i kulturowej” (w obszarze edukacji – szkolnictwo dla młodzieży i z perspektywy młodzieży; instytucje wychowawcze, opiekuńcze i wspomagające trudną młodzież; młodzież mniejszościowa; w obszarze kultury – udział młodzieży w kulturze; subkultury młodzieżowe; złota młodzież PRL; w obszarze społeczeństwa – udział młodzieży w życiu politycznym PRL, życie codzienne młodego pokolenia, portrety młodzieży okresu PRL i III RP).
  7. 2016 Wrocław, „Człowiek w świecie bez wolności”, (w obszarze edukacji – polityka historyczna realizowana za pośrednictwem instrumentów prawnych, np. programy nauczania, podręczniki, system edukacyjny; kultury – współdziałanie instytucje w realizowaniu projektów – doświadczenia, oczekiwania; społeczeństwa – pozaszkolna edukacja historyczna).
  8. 2018 Wrocław, „(Nie)podległe państwo, edukacja, kultura, społeczeństwo” (Zagadnienia: Ojcowie niepodległości; (nie)podległe projekty społeczne, kulturalne, edukacyjne; Kobieta w (nie)podległym państwie; „Słabi” w (nie)podległym państwie (sytuacja sierot, bezdomnych, niepełnosprawnych, osób z marginesu społecznego, itp.); (nie)podległe szkolnictwo; Działalność kulturalna w (nie)podległym państwie; Instytucje państwowe w (nie)podległej Polsce; historia w przestrzeni publicznej w (nie)podległym państwie.
  9. 2021 Wrocław, „Nie tylko edukacja szkolna – spory o dydaktykę historii” (celem konferencji było dokonanie metodologicznej refleksji na temat stanu oraz wyzwań stojących przed dydaktyką historii i wiedzy o społeczeństwie; określenie bieżących problemów kształcenia studentów specjalizacji nauczycielskiej na studiach historycznych; stworzenie przestrzeni do zaprezentowania prowadzonych współcześnie badań naukowych w zakresie szeroko rozumianej dydaktyki historii oraz dziejów edukacji; wymiana doświadczeń i prezentacja konkretnych rozwiązań pomiędzy teorią dydaktyki a praktyką edukacyjną; określenie miejsca i roli historii w przestrzeni publicznej; kolejny raz podjęcie próby integracji środowiska dydaktycznego.
  10. 2022 Wrocław, „Koncepcje treści kształcenia historycznego i ich zmienność – od Komisji Edukacji Narodowej do współczesności” (celem konferencji było podyskutowanie nad treściami kształcenia nie tylko w przeszłości, ale przede wszystkim o tym, jakim przedmiotem będzie, lub powinna być, historia za lat kilka czy kilkanaście. Trudnym, ale i twórczym zadaniem była próba odpowiedzi na pytanie, czy jesteśmy w sanie zdiagnozować i uwzględnić przyszłe potrzeby społeczne nauczania historii).

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER