
Informacje ogólne o czasopiśmie
Zakład Dydaktyki Historii i Wiedzy o Społeczeństwie Instytutu Historycznego Uniwersytetu Wrocławskiego, przy wsparciu władz Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych oraz Instytutu Historycznego Uniwersytetu Wrocławskiego rozpoczyna wydawanie rocznika „Edukacja – Kultura – Społeczeństwo. Czasopismo poświęcone historii w przestrzeni publicznej”. Pismo udostępniane będzie w wersji elektronicznej i ma mieć charakter naukowy. Jego powstanie jest pokłosiem doświadczeń, jakie od 2010 roku środowisko dydaktyków wrocławskich zyskiwało podczas organizowanych cyklicznie spotkań naukowych pod tym samym tytułem. Konstrukcyjna trójdzielność owych sympozjów pozwalała na uzyskanie znacznej rozpiętości tematycznej. Prezentując historyczne i współczesne zagadnienia edukacyjne podejmowano tematykę struktury szkolnictwa, jego rozwoju i modyfikacji, stosowanych środków i metod nauczania, analizowano wybrane zagadnienia szczegółowe obecne w nauczaniu historii i wiedzy o społeczeństwie – od problematyki uczenia przez zabawę, poprzez aspekty gospodarcze i społeczne, aż po kwestie polityki historycznej.
W module poświęconym kulturze rozważane były między innymi dylematy wpływu innowacji naukowo-technicznych na rozwój kultury masowej, udziału młodzieży w kulturze, młodzieżowych subkultur, funkcjonowania instytucji kultury, a także materia rozrywki i zabawy jako ważny element życia codziennego. Natomiast w komponencie „społeczeństwo” wymieniano poglądy na rolę edukacji w życiu społecznym, opisywano udział uczniów w działaniach politycznych, portretowano młodzież w różnych okresach historycznych oraz diagnozowano efektywność instytucji państwowych w Polsce. Po ośmiu edycjach, których efektem jest kilkanaście tomów pokonferencyjnych uznaliśmy, że warto inicjatywę tę spożytkować tworząc nowe czasopismo. Ponadto brakuje na rynku prasowym tytułu, który byłby miejscem regularnej prezentacji wyników badań historyczno-dydaktycznych, obejmując wielowymiarowe działania związane z obecnością tematyki historycznej w przestrzeni publicznej, a także stałby się trybuną wymiany poglądów, polemik i przekazywania informacji o problemach i życiu naukowym środowiska dydaktycznego. Dlatego otwieramy łamy „Edukacji – Kultury – Społeczeństwa” dla Autorów, którzy zaproponują teksty poświęcone różnorodnym działaniom służącym transmisji wiedzy historycznej do społeczeństwa, omawiające teoretyczne kwestie z dziedziny dydaktyki historii i wiedzy o społeczeństwie, opisujące praktyczne działania edukacyjne, a także prezentujące wybrane problemy z zakresu historii oświaty. Wydawnictwo ma być także forum dzielenia się efektami badań z pokrewnych obszarów tematycznych. W strukturze każdego z tomów znajdą miejsce artykuły i studia, materiały źródłowe, artykuły recenzyjne i recenzje oraz sprawozdania z konferencji i spotkań naukowych. Teksty kwalifikowane są do druku na podstawie dwóch pozytywnych recenzji. Mamy nadzieję na życzliwe przyjęcie nowego tytułu.
Małgorzata Skotnicka-Palka, Barbara Techmańska